top of page

Hoe leiden we studenten op voor de wereld van morgen?

Klimaatadaptatie, energietransitie, huisvestingsproblematiek — grote maatschappelijke opgaven vragen om een nieuwe generatie professionals. Maar om studenten hierop voor te bereiden, is meer nodig dan alleen theorie. Digitalisering en praktijkgerichte tools zijn onmisbaar.


“Als docent moet je weten wat er is. Anders kun je je studenten er niet op voorbereiden. Je moet ze kennis en kunde meegeven vanuit de praktijk,” aldus onze projectleider Margriet Visscher, die vanuit Future Insight het traject met de Hogeschool Rotterdam begeleidt.


Op 15 januari zette de Hogeschool Rotterdam een belangrijke stap: door de ondertekening van het convenant sloten zij zich officieel aan bij het Open Urban Platform Rotterdam. Daarmee tonen ze hun betrokkenheid én ambitie om onderwijs en stad met elkaar te verbinden via digitalisering.


Vanuit Future Insight hebben we dit proces aangejaagd. In verschillende sessies deelden we onze kennis van digitalisering en brachten medewerkers van de opleidingen bouwkunde, facility management, en het instituut voor communicatie, media en informatietechnologie bij elkaar. We lieten zien wat digitalisering kan betekenen voor het onderwijs — en daarmee voor de stad. Software levert hier een mooie bijdrage aan dankzij Christoph Maria, initiator en aanjager vanuit de Hogeschool Rotterdam.


We creëerden beweging binnen de hogeschool:

– Docenten van uiteenlopende opleidingen gingen met elkaar in gesprek;

– Er ontstond bewustzijn over de noodzaak én mogelijkheden van datagedreven werken;

– Eerste ideeën voor onderwijsvernieuwing op basis van het gebruik van data en toepassingen zijn ontstaan.


Dit is het effect van structureel samenwerken aan digitalisering: het versterkt partnerschap, versnelt innovatie en verbindt beleid aan praktijk.


Dank aan Christoph Maria voor de opdracht en het vertrouwen. Wij kijken uit naar de volgende fase waarin we deze beweging verder gaan uitbouwen.


Meer weten?

Wil je meer weten? Neem contact op met Dominique:



bottom of page